Nieuwe standaardprocedure ministerieel goedgekeurd.

09.08.2024

Op 7 augustus 2024 heeft de Omgevingsminister goedkeuring gegeven aan het ministerieel besluit tot vaststelling van een nieuwe standaardprocedure voor de opmaak van het technisch verslag voor het gebruik van bodemmaterialen.

Naar aanleiding van de nieuwe definitie “Kadastrale WerkZone” en de nieuwe codes van goede praktijk voor de afbakening van een kadastrale werkzone en voor het gebruik van bodemmaterialen binnen een kadastrale werkzone (meer info hierover vindt u dit nieuwsartikel), werd beslist om ook de standaardprocedure voor de opmaak van het technisch verslag een kleine update te geven. Het betreft hier enkele aanpassingen n.a.v. de wijzigingen m.b.t. de kadastrale werkzone en het samenvoegen van diverse afspraken / verduidelijkingen / … die de afgelopen jaren in omloop waren gekomen.

Op 7 augustus 2024 heeft de Omgevingsminister goedkeuring gegeven aan het ministerieel besluit tot vaststelling van de:

  • standaardprocedure voor de opmaak van het technisch verslag voor het gebruik van bodemmaterialen.

 

De nieuwe standaardprocedure voor de opmaak van het technisch verslag zal in werking treden op 1 september 2024. Alle technische verslagen die vanaf 1 september 2024 worden ingediend zullen hieraan moeten voldoen.

 

We lichten de voornaamste wijzigingen hieronder voor u toe (niet-limitatief):

  • Onder “3.4 CONCEPTUEEL SITEMODEL” werd de paragraaf i.v.m. de vijfmeterstrook bij waterbodems geschrapt;

  • Onder “4.5 Opgeslagen hopen bodemmaterialen”:

    • wordt nu verduidelijkt dat de eBSD voor een hoop bodemmateriaal steeds moet evalueren of het niet een hoop opgeslagen afvalstoffen betreft;

    • wordt verduidelijkt wat er verstaan wordt onder “historiek” van een partij bodemmaterialen;

  • Onder “4.5.1. Partijen met gekende historiek, met homogene samenstelling en niet asbestverdacht” werd de gecorrigeerde tabel uit het erratum (eind 2020) ingevoegd;

  • Onder “4.5.2 Partijen van ongekende historiek, samengestelde partijen van ongekende historiek of heterogene samenstelling en asbestverdachte partijen”:

    • werd verduidelijkt welke partijen hiermee worden bedoeld:

      • individuele partijen van ongekende historiek;

      • samengestelde partijen van ongekende historiek;

      • samengestelde partijen van diverse historiek;

      • samengestelde partijen met heterogene samenstelling;

      • asbestverdachte partijen;

    • werd de staalname van asbestverdachte partijen nader toegelicht;

    • werd de gecorrigeerde tabel uit het erratum (eind 2020) ingevoegd;

  • Er werd een nieuwe paragraaf "4.8 Bentonietslib” toegevoegd waarin verduidelijkt wordt hoe deze partijen bemonsterd moeten worden. OPGELET: de tekst verwijst nog naar (het ondertussen geschrapte) CMA/1/A.12: de richtlijnen hiervan werden ondertussen mee opgenomen onder CMA/1/A.9;

  • De titel van paragraaf “4.5.2” werd gewijzigd van “Analysepakket indien herkomst gekend is” naar “Analysepakket indien historiek gekend is”;

  • Onder paragraaf “4.5.2” werden de heden geldende regels omtrent PFAS-staalname toegevoegd: “1/4 de van de te analyseren mengstalen worden geanalyseerd op PFAS.”;

  • De titel van paragraaf “5.4.3” werd gewijzigd van "Analysepakket indien herkomst niet gekend is” naar “Analysepakket indien historiek niet gekend is”;

  • De tekst van paragraaf “6.7 Kadastrale werkzone” werd vereenvoudigd en er wordt verwezen naar de code van goede praktijk “afbakening van de kadastrale werkzone” en “afbakening van de kadastrale werkzone”;

  • Er werd een nieuwe paragraaf "7.4 Rapportage van de kadastrale werkzone” toegevoegd.

 

In bijlage vindt u het ondertekend MB met bijlage in pdf-formaat.

 

UPDATE 12/08/2024: OVAM heeft de standaardprocedure op haar website gepubliceerd. U kan ze via deze link terugvinden.

Deel dit bericht: 
Deel dit bericht